Wat zijn rijwerk onderdelen en rubbertracks?

Rijwerkonderdelen worden vooral gebruikt in grote machines. Die zijn onmisbaar bij grote bouwprojecten en omvangrijke (staal) constructies. Alle rijwerk onderdelen zijn onmisbaar om zowel het rijwerk als de zware machines feilloos en veilig te laten functioneren. Dat is zowel het geval met het chassis als met de omvangrijke basis en de complete werking van de machine. Die is samengesteld uit vele grote en minuscule onderdelen, nodig om een goede werking van het geheel te verzekeren. Denk hierbij in de eerste plaats aan alle bouten en moeren, aan rubberpads, sprocks en segmentgroepen, aan onder- als bovenrollen en aan rubbertracks.

Wat zijn rubbertracks? 

Rubbertracks zijn grote, zwarte rubberen die we vooral aantreffen bij zowel mini- als midigravers en zijn actief rond het rijwerk zelf. Er zijn meerdere soorten rubbertracks. Zo vind je voor alle toepassingen het juiste type rubbertrack zoals AT, AVT, shortpitch en longpitch. Rubber is het belangrijkste bestanddeel van deze rubbertracks, maar daarnaast zit er nog veel meer in.

Samenstelling van deze rubbertracks

Wanneer je rubbertracks van buitenaf ziet denk je dat ze volledig uit… rubber bestaan. Dat is dus niet het geval. Het gaat vooral om zuiver natuurrubber. Meestal zijn in dit rubber enkele stalen schakels of inserts. Op deze kettingschakels bewegen zogenaamde onderrollen en aan beide zijden van deze kettingschakels lopen lange staaldraden. Nokken zijn nodig om te voorkomen dat de rubberen rupsband wegglijdt. Vervolgens wordt een tandwiel om de bus gewikkeld en zorgt het voor de nodige trekkracht. De kwaliteit van het geselecteerde staal en de breedte van de kettingschakel of inzetstuk bepalen op hun beurt de slijtvastheid van de rubberen rupsband. Door het smallere inzetstuk scheurt het rubber van de baan snel af. De staaldraad zorgt er op zijn beurt voor dat de rubbertrack langzamer scheurt.

Er is een aangepaste rubbertrack voor elke toepassing

Dat maakt de juiste keuze er niet makkelijker op. Bij die keuze kun je het beste rekening houden met de short en de longpitch, of de korte en lange steek van rubbertracks. De steek en aantal nokken zijn omgekeerd evenredig. Een steek die dubbel zo lang is heeft de helft minder tanden nodig. Het omgekeerde geldt ook. Dat heeft een belangrijke invloed op de uiteindelijke werking van de machines. De graafmachine op de longpitch rijdt zeer onstabiel. Dit komt doordat de onderste rol altijd tussen de nokken "valt". De shortpitch rubbertrack maakt het de bestuurder comfortabeler tijdens het rijden. Het "vallen" van de onderste rol tussen de nokken is veel kleiner. Vematrack anti-vibratietrack biedt je maximaal rijcomfort. Door de trapeziumvormige nok kan de onderste rol soepel van de ene nok naar de andere lopen. Ze kunnen trillingen tot 75% verminderen.

Leave a comment